.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
29 بهمن در انقلاب و دفاع مقدس

تصويب طرح بازنشستگي كليه امراي ارتش بالاتر از درجه سرتيپي در شوراي انقلاب. سرلشكر قره‌ني بازنشستگي 61 تن از امراي ارتش را اعلام كرد.
انتصابات جديد در نيروهاي مسلح و نيروهاي انتظامي‌ در تهران و شهرستانها : سرتيپ كيومرث ثقفي به فرماندهي هوانيروز، سرهنگ بايبوردي فرماندهي لشكر زرهي قزوين، سرهنگ حشمت دهكردي فرمانده تيپ مستقل قزوين، سروان صابري رئيس شهرباني مازندران و سرهنگ مظفري سرپرست موقت ژاندارمري‌‌اين استان، سرهنگ شيرازي فرمانده پايگاه گرگان، سرگرد نورآذر فرمانده پايگاه ساري و سرتيپ مهدي سعيدي فرمانده ناحيه ژاندارمري.
اعلاميه آيت‌الله خادمي‌ با توافق فرماندهي هوانيروز در اصفهان مبني بر رعايت سلسله مراتب فرماندهي در نيروهاي مسلح و رعايت اصول و آيين‌نامه‌هاي ارتش تا تدوين آيين‌نامه‌هاي جديد و نحوه ارتباط پرسنل با روحانيان.

مصاحبه آيت‌الله طالقاني با خبرنگاران داخلي و خبرنگار روزنامه پراودا و اذعان به فروپاشي ارتش، توجيه انتصابهاي جديد و اعلام خطر از وجود سلاحهاي بسياري كه در دست افراد غيرمسؤول هست و تاكيد بر ضرورت خلع سلاح عمومي‌.
اعلام موجوديت حزب جمهوري اسلامي‌ و تشريح اهداف و برنامه‌ها ؛ روزنامه اطلاعات : موسسان اين حزب عبارتند از : محمدجواد باهنر، دكتر محمد بهشتي، سيدعلي خامنه‌‌اي، سيد‌عبدالكريم موسوي، اكبر‌ هاشمي‌رفسنجاني. پشتيباني از دولت موقت و مخالفت با مسلح بودن افراد غيرمسؤول از جمله اهداف‌‌ اين حزب اعلام شده است.

ابراز نگراني مقامهاي آمريكايي از وجود سلاحهاي بسيار پيشرفته در‌‌ايران و احتمال بروز تهديدهايي برضد اتباع آمريكا ؛ راديو لندن : مقامهاي آمريكايي نگران جنگنده‌هاي پيشرفته اف-14 هستند. آسوشيتدپرس : پنج هزار تبعه آمريكا هنوز در‌‌ايران هستند. سوليوان (سفير آمريكا در تهران) گفت كه نمي‌تواند جان آمريكاييان مقيم‌‌ ايران را تضمين كند.
تأثير انقلاب اسلامي‌ بر بازار نفت جهاني و سياست خارجي آمريكا ؛ جيمز شلزينگر (وزير انرژي آمريكا) : چنانچه توليد نفت‌‌ايران بار ديگر از سرگرفته نشود ممكن است جهان با بحراني نظير آنچه در سال 74 - 1973 رخ داد مواجه گردد. سايروس ونس : آمريكا تصميم تازه واشنگتن مبني بر حفظ روابط ديپلماتيك با‌‌ ايران را به دولت تازه انقلابي‌‌ ايران اطلاع داده است.

تفسير خبرگزاري تاس از طرح امنيتي جديد آمريكا در خليج‌فارس پس از فروپاشي ژاندارم منطقه : آمريكا قصد دارد اتحادي از مصر، اسرائيل و عربستان سعودي پديد آورد تا نفودي را كه بر اثر حوادث ايران از دست داده، دوباره در منطقه خليج‌فارس به دست آورد.
خبر‌گزاري تاس و انعكاس موضع انتقادي مسكو دربارة حمله به سفارت آمريكا در تهران. تفسير خبرگزاري فرانسه از مواضع مطبوعات شوروي نسبت به تحولات‌‌ ايران.

گزارش يونايتدپرس از ابراز نگراني مقامهاي اسرائيلي از نقش ضداسرائيلي‌‌ايران در منطقه. سخنان ياسر عرفات در تهران در مورد نقش و چگونگي برخورداري ساف از حمايت مادي و معنوي انقلاب‌‌ ايران و بازتاب پيروزي انقلاب اسلامي‌ در شهرهاي فلسطين.
روزنامه الندوه (چاپ سعودي) از تأثيرات پيروزي انقلاب اسلامي‌ در منطقه و انتقاد از كشورهايي كه نسبت به‌‌ اين انقلاب روش خصمانه دارند : امروز‌‌ايران به مايه اسلامي‌ اصيل خود بازگشته و از‌‌ اين به بعد همان سرنوشتي را خواهد داشت كه ملت عرب دارد و از مبارزه قانوني با خصم مشترك پشتيباني خواهد كرد. الراي‌‌العام (چاپ كويت) : منافع مصر و كشورهاي عرب در نزديكي با رژيم جديد‌‌ ايران است. ضميمه روزشمار 29/11/1357 : عناوين روزنامه‌هاي كيهان و اطلاعات امروز.
29/11/63

آغاز تلاش پشت پرده سوريه براي ميانجيگري ميان ايران و عراق.
29/11/64
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت هرگونه گسترش جنگ ايران و عراق به كشورهاي بي‌طرف در منطقه تهديدي عمده براي منافع آمريكا است.

رئيس شوراي امنيت در ملاقات با نمايندگان آمريكا و شوروي در سازمان ملل درباره حمله جديد ايران عليه عراق با آنان گفتگو كرد و از دو ابرقدرت خواست براي پايان دادن به جنگي كه ايران عليه عراق ادامه داده است از نفوذ خود استفاده كنند. (بعد از عمليات والفجر8) تصرف فاو توسط ايران.
آغاز شروع حملات هوايي عراق به جزاير نفتي ايران (خارك)




وقایع پس از پیروزی انقلاب در سال 1357

اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش حزب جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرد و رهبران آن به این شرح معرفی شدند :
حضرت آیت الله سید علی خامنه ای ، حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد باهنر ، آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی ، آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی .

ملاقات کانون نویسندگان ایران با امام خمینی ره :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش شماری از اعضای کانون نویسندگان ایران با امام امت ملاقات کردند . در این نشست خانم سیمین دانشور و آقایان محمد قاضی ، باقر پرهام ، غلامحسین ساعدی ، شیخ مصطفی رهنما ، منوچهر هزار خانی ، سیاوش کسرایی ، نعمت میرزاده ، جمال میر صادقی ، فریدون تنکابنی ، اسماعیل خویی ، محمد علی سپانلو ، محمد یلفانی ، جواد مجابی بزرگ پور ، جعفر مختاری ، فریدون فریاد ، اسفندیار فرد و جلال سرافراز حضور داشتند . در آغاز این نشست باقر پرهام با قرائت پیام کانون نویسنگان ایران به ستم رژیم پهلوی علیه نویسندگان این مرز و بوم اشاره کرد ودر ادامه خاطر نشان کرد : وظیفه ماست که همگام با ملت آزادی خواه ایران همچنان با هر گونه سانسور و اختناق فکری مبارزه کنیم . رجاء واثق داریم که در این راه از حمایت آن حضرت بر خوردار خواهیم بود .


امام خمینی ره در این دیدار با اشاره به وحدت کلمه به عنوان بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی به رسالت سنگین نویسنگان اشاره کرد و اظهار داشتند : آقایان ! شما نویسندگان الآن تکلیف بسیار بزرگی بر عهده تان هست . پیشتر قلم شمارا شکستند ، الان قلم شما باز است لکن استفاده از قلم در راه آزادی ملت ، در راه تعالیم اسلامی بکنید . این ملت که می بینید ، تمامشان زیر بیرق اسلام است که وحدت پیدا کردند. اگر نبود قضیه وحدت اسلامی ، ممکن نبود اجتماع اینها . الان از بچه چند ساله تا پیرمرد هشتاد ساله همه با هم در این نهضت شرکت دارند و همه با هم در این پیروزی شرکت دارند ، همه یا هم همصدا آزادی را طلب می کنند و استقلال را والحمد لله اینها به دست آمده است و جمهوری اسلامی را می خواهند و آن هم انشاء الله با آرای عمومی به دست می آید . آنچه که الان لازم است برای همه ماحفظ این وحدت است ...

قیام مردم تبریز :

در چنین روزی در سال 1356 ه ش قیام مردم تبریز در بزرگداشت چهلمین روز در گذشت شهدای قم برگزار شد . اینگونه بزرگداشتها را می توان به عنوان نقاط مولد و محرک در روند در انقلاب اسلامی بر شمرد چرا که پس از هر گونه حرکت رژیم در سرکوب انقلاب اسلامی و راه اندازی یک فاجعه جدید ، مردم کشورمان با بر پایی مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان آن حادثه را در مناسبت های هفتم و چهلم آنان گرامی می داشتند و این خود بهانه ای بود برای رژیم در سرکوبی قیام مردمی که بار دیگر به حادثه ای دیگر بدل می شد .
در ساعت ده صبح چنین روزی در سال 1356 ه ش در مسجد قزللی ( میرزا آقا یوسف مجتهد ) تبریز مراسم بزرگداشتی بر گزار شد . در این میان یکی از افسران بر جسته ارتش با حضور در جنب مسجد مردم را به پراکندگی فرا می خواند . اما یکی از جوانان این شهر به نام محمد تجلی در مقام اعتراض به به این فرد بر آمد و او را از توهین به شخصیت های انقلابی بر حذر داشت که این امر با خشم سرگرد روبرو شد و او را نتیجتا به ضرب گلوله به شهادت رساند. دراین میان مردم با دیدن جنازه خونین این جوان رهسپار خیابانها شدند و علیه این گونه رفتار فریاد اعتراض سردادند . کم کم اعتراضات مردمی حالت گسترده تری به خود گرفت و تبدیل به یک قیام مردمی شد . خبر قیام که به شاه رسید ، وی مستقیما دستور سرکوب قیام مردمی را صادر نمود . شورای تامین استان از ارتش و ژاندارمری کمک گرفت و با استقرار چندین دستگاه تانک و نفربر درسطح شهر به شلیک علیه مردم پرداخت . دراین میان مردم ساختمانهای حزب رستاخیز تبریز را تصرف کردند و خودروها و ساختمانهای دولتی را به آتش کشیدند . سرانجام در ساعت پنج عصر رژیم ، شهر را با کشتن سیزده نفر ، دستگیری نزدیک به ششصد نفر ، مجروح ساختن 118 نفر ( بنا بر آمار رسمی ساواک ) در دست گرفت .
امام خمینی ره در همین خصوص با صدور پیامی این فاجعه را به اهالی تبریز تسلیت گفتند و در ادامه اظهار داشتند : ...من به شما اهالی آذر باییجان نوید می دهم ، نوید پیروزی نهایی .شما آذرباییجان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خود کامگی و خود سری سلاطین جور به پا خاستید و فداکاری کردید . استبداد محمد رضا پهلوی و پدر روسیاهش روی سلاطین مستبد را سفید کرد . تاریخ ایران به یاد ندارد این چنین سفاکی و قتل عام پی در پی را که به دست این یاغی سفاک انجام می گیرد ...»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.096 seconds.